5 lipca 2024 10:50

W sieci od pewnego czasu pojawiają się głosy mieszkańców, którzy sprzeciwiają się niektórym rozwiązaniom drogowym, proponowanym przez MZUiM w Tychach. Chodzi głównie o praktykę wyznaczania miejsc parkingowych poprzez zawężanie określonych odcinków ulic. Część tyszan wyraża obawę, że zmniejszenie przepustowości niektórych kanałów komunikacyjnych doprowadzi do pojawienia się znacznych zatorów, zwłaszcza w godzinach szczytu. Dyskusja w tym temacie nabrała tempa przy okazji planów związanych z utworzeniem parkingów w pobliżu Parku Jaworek.

Przypomnijmy, w związku z budową Wodnego Palcu Zabaw w Parku Jaworek, MZUiM w Tychach, we współpracy z Działem Inżynierii Ruchu wyznaczył przestrzeń parkingową w ciągu ulicy Jaśkowickiej, oraz ulicy Stoczniowców 70. W obu przypadkach miejsca postojowe mają powstać poprzez zajęcie jednego pasa ruchu, podobnie jak w przypadku fragmentu ul. Stoczniowców 70 przy parku Suble. Na ul. Jaśkowickiej do tego celu przeznaczony zostanie 140 metrowy odcinek jezdni od zatoki przystankowej w kierunku ronda Żwakowskiego, dzięki czemu powstaną 23 miejsca dla samochodów, natomiast na ul. Stoczniowców, około 70-metrowy odcinek jezdni za zatoką przystankową, w kierunku ronda Harcerskiego (9 miejsc).

Skąd taki pomysł?

-Układ komunikacyjny miasta stanowi sieć w głównej mierze ulic o przekroju dwujezdniowym, co znacznie poprawia przepustowość i płynność ruchu ale jednocześnie nie sprzyja poprawie bezpieczeństwa. Zadaniem miasta jest znalezienie tzw. „złotego środka” umożliwiającego pogodzenie obu tych elementów. Od kilku lat Policja oraz inne służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu drogowego prowadzą na szeroką skalę działania mające na celu zmniejszenie prędkości i wyeliminowanie wyprzedzania na przejściach dla pieszych. Proponowane przez nas rozwiązania, czyli np. wspomniane zawężanie drogi w celu wyznaczenia miejsc parkingowych, jak najbardziej wpisują się w działania poprawiające bezpieczeństwo pieszych oraz innych uczestników ruchu – wyjaśnia Piotr Tarach – kierownik Działu Inżynierii Ruchu.

Aspekt ekologiczny

Nowopowstająca przestrzeń w Parku Jaworek z pewnością, zwłaszcza w upalne dni, przyciągnie tłumy mieszkańców. Idealnym rozwiązaniem, do którego oczywiście gorąco zachęcamy, będzie sytuacja, w której mieszkańcy zdecydują się dojeżdżać do Parku komunikacją miejską, rowerem lub przyjdą pieszo. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że nie każdy skorzysta z takich możliwości, więc potrzebne są również miejsca parkingowe dla zmotoryzowanych. W czasie planowania zwyciężył wariant ekologiczny. Chodzi o uniknięcie budowy klasycznego parkingu i tym samym betonowanie kolejnego terenu, który co do zasady i przeznaczenia powinien zostać terenem zielonym. Nie chcemy też wyznaczać kolejnych zatok postojowych, ponieważ po pierwsze znów ingerowalibyśmy w zieleń, po drugie istniejący układ sieci elektrycznej i energetycznej mocno ograniczyłby ilość miejsc parkingowych.

 -Nie mamy wątpliwości, że miejsca parkingowe w rejonie Parku Jaworek są potrzebne. Brak takiej przestrzeni, spowoduje sytuację, w której osoby przyjeżdzające do parku będą pozostawiać samochody na parkingach osiedlowych, blokując tym samym miejsca dla mieszkańców np. osiedli K i R. Postanowiliśmy wyznaczyć strefy postojowe poprzez wyłączenie pewnych odcinków pasa ruchu. Takie rozwiązanie ogranicza się jedynie do wykonania odpowiedniego pionowego i poziomego oznakowania. Jeżeli w przyszłości okaże się, że natężenie ruchu w tym miejscu powoduje zatory, możliwe będzie niemal natychmiastowe odtworzenie pierwotnej funkcji danej przestrzeni drogowej, czyli w tym przypadku ponowne uwolnienie zajętego wcześniej  pasa ruchu  - wyjaśnia Arkadiusz Bąk – dyrektor MZUiM w Tychach

Natężenie ruchu poddane analizie

Poniżej przedstawiamy wyniki analizy, której poddane zostały odcinki dróg dojazdowych do Parku Jaworek. Analizę ruchu przygotowano na podstawie danych pozyskanych z systemu ITS Tychy, ze szczytu popołudniowego (14:30-17:30), we wtorek 11.06.2024, z przyjętych punktów pomiarowych zlokalizowanych w okolicy Parku Jaworek:

  1. Stoczniowców 70/Reymonta. Przekrój drogi 2x2.
  2. Jaśkowicka. Przekrój drogi 2x2.
  3. Żwakowska/Kopernika. Przekrój drogi 1x1.

Wyniki prezentujemy na poniższym rysunku:

Dla badanej pory, nie zaobserwowano zatorów na wybranych odcinkach. Na ul. Jaśkowickiej i ul. Stoczniowców 70 (drogach o przekroju 2x2), panuje podobne natężenie co w rejonie skrzyżowania ul. Żwakowska/Kopernika, o przekroju 1x1. Na tej podstawie można stwierdzić, że ewentualne przekształcenie części jezdni ul. Jaśkowickiej i ul. Stoczniowców 70 na miejsca parkingowe, nie pogorszy znacząco płynności ruchu.

Dodajmy, że w ubiegłych latach, w Tychach wyznaczono już miejsca parkingowe poprzez zajęcie fragmentów pasa ruchu. Takie rozwiązania zastosowano  m.in. na ulicach Armii Krajowej (odcinek pomiędzy al. Piłsudskiego a ul. Tołstoja) i Dąbrowskiego, Grota Roweckiego (pomiędzy al. Niepodległości, a ul. Dąbrowskiego), al. Niepodległości, czy ul. Stoczniowców (rejon Subli). Z obserwacji prowadzonych przez Dział Inżynierii Ruchu można wywnioskować, że takie rozwiązania się sprawdziły i co ważne poprawiły poziom bezpieczeństwa.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.